×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران -نوشهر از اختصاص حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری غرب این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی مازندران، سید وجیه الله موسوی گفت:‌ این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و برای نخستین بار قرار است در شش حوزه مدیریت آبخیزی منطقه هزینه شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد که امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح کشور ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد و تاکید داشت که یکی از برنامه‌های بسیار مهم که در دستور کار این سازمان قرار دارد، حفظ ذخایر آبی، مبارزه با گرد و غبار با اجرای طرح‌های آبخیزداری در جای جای کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر، کنترل سیل، جلوگیری از فرسایش خاک، ذخیره سازی آب، کاداستر اراضی، مبارزه با آفات و امراض،‌ بنج مارک، سوخت رسانی، استفاده از انرژی خورشیدی (گرمایش)، حفاظت و مشارکت‌های مردمی، تولید نهال، بذرکاری، بذر پاشی، تثبیت بیولوژیکی، مکانیکی، مستندسازی و استفاده از توان و ظرفیت جوامع محلی را جزو طرح‌های زیر مجموعه پروژه های آبخیزداری در این مناطق نام برد.

موسوی، گسترش دائمی روستاها و مناطق بالادست و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی را از مهم ترین اهداف اجرای چنین طرح‌هایی در این مناطق ذکر کرد و گفت که دراین حوزه باید فرهنگ سازی بیشتری انجام گیرد.

وی افزود: چنین اقداماتی با صرف این میزان اعتبار به مدت پنج سال در شهرستان‌های تنکابن، عباس آباد، رامسر، کلاردشت،‌ چالوس و نوشهر انجام خواهد گرفت.

فرآیند آبخیزداری که در سال‌های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته بود از راهکارهای طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب موردنیاز بخش کشاورزی به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر در کانون توجه قرار گرفته است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می شود و می‌ تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌‌توان ۵۰۰ متر مکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶٫۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

در چند دهه اخیر اقدامات توسعه ای و عمرانی نامناسب، تغییر کاربری‌های غیرمجاز و استفاده غیر اصولی از عرصه‌ها، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، تراکم زیاد جمعیت و رعایت نشدن طراحی آب شناسی مناسب پل‌ها، همچنین رعایت نشدن آب شناسی شهری، منجر به بروز یا تشدید سیل‌های ویرانگری در شمال کشور شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches