true
اقتصادتهران: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی از آبان ۱۳۹۷ تا تیر ماه۱۴۰۰ در حوزه حمل و نقل جادهای بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه و بزرگراه احداث، تکمیل و به بهرهبرداری رسید.
به گزارش اقتصادتهران، وزارت راه و شهرسازی در گزارشی جدید از وضعیت ساخت راهها خبر داده که در دولت تدبیر و امید در بخش حمل و نقل جادهای تحولاتی ایجاد شد و بیش از یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شامل بیش از ۳۰۰ کیلومتر آزادراه و یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث، تکمیل و بهرهبرداری شد.
اهم آزادراههای افتتاح شده در طی این مدت شامل احداث، تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه آبیک به چرمشهر (غدیر) به طول۱۵۷ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه تهران- شمال به طول ۳۲ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه همت-کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه سهند- تبریز به طول ۲۰ کیلومتر است.
همچنین مهمترین بزرگراههای افتتاح شده در طی این مدت نیز شامل احداث، تکمیل و بهرهبرداری از محورهای بزرگراهی استان یزد در آبان ۱۳۹۸، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به طول ۷۰ کیلومتر در تیرماه ۱۳۹۸، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب به طول ۹۷ کیلومتر در آبان ۱۳۹۹، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از بزرگراه محور بهشهر-گرگان، آزادشهر به طول ۳۸ کیلومتر در اسفند ۱۳۹۹ است.
آسفالت راه روستایی به طول بیش از ۴ هزار کیلومتر در طرح ابرار نیز بخش دیگری از تحولات حمل و نقل جاده ای در این دولت است.
براساس این گزارش، در سال های ۹۷ تا ۹۹ طول آزادراه های کشور از ۲ هزار و ۴۰۱کیلومتر به ۲۷۲۷ کیلومتر رسید. همچنین طول بزرگراههای کشور از ۱۸ هزار و ۱۲۲ کیلومتر به ۱۹ هزار و ۲۸۲ کیلومتر و راه روستایی آسفالته از ۱۱۰ هزار و ۳۱۸ به ۱۱۲ کیلومتر و ۹۶۸ کیلومتر ارتقا یافت.
در بخش شناسایی و کاهش بروز مصادیق فساد با توسعه دولت الکترونیک، ۱۴ اقدام مهم انجام شد که بخشی از آنها که در حوزه حمل و نقل جادهای اجرایی و عملیاتی شد شاملِ استانداردسازی و تهیه شناسنامه خدمات، الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات، شناسایی اصلاح و الکترونیکی کردن مجوزهای کسب و کار، استقرار و پیادهسازی مرکز تبادل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی (TUIX)، ارایه خدمات در مرکز شبکه ملی اطلاعات و بر بستر GSB، مشارکت الکترونیکی با سایر دستگاههای اجرایی در زمینه کاهش مصادیق فساد، راهاندازی سامانه جامع حمل و نقل، راهاندازی سامانه یکپارچه مالی در سطح وزارتخانه و ادارات کل استانی، راهاندازی سامانه شفاف، استقرار سامانههای اطلاعاتی و تصمیمساز، یکپارچهسازی و بهروزرسانی پرتالهای وزارت راه و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، استفاده از سامانههای ابلاغی در فرآیندهای خرید استعلام و مناقصات و مانیتورینگ و تحلیل دادهها و راهاندازی داشبوردهای اطلاعاتی بر روی اقدام دادهها به منظور افزایش زمینههای کنترل و نظارت است.
تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار
وزارت راه و شهرسازی همچنین به منظور اجرای مواد یک و هفت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه لغو مجوزهای دست و پاگیر و تسریع در صدور مجوزهای ضروری در سه سال گذشته فعالیتهای فراوانی را انجام داد.
شناسایی و تهیه شناسنامه برای تعداد ۱۰۲ مجوز در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای تابعه، حذف ۲۰ مجوز در راستای لغو مجوزهای دست و پاگیر و کاهش تعداد مجوزها به ۸۲ مجوز، ثبت اطلاعات شناسنامهای ۸۲ مجوز کسب و کار در سامانه G۴B.IR درگاه کسب و کار کشور و تعامل اخذ تاییدیه از وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیگیری به منظور الکتریکی کردن مجوزهای کسب و کار در سطح ستاد وشرکت های و سازمان های تابعه بخشی از فعالیت های وزارتخانه در زمینه تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در دوران وزارت محمد اسلامی است.
در این زمینه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۱۵ مجوز ثبت شده که هفت مورد آن الکترونیکی و تلفیقی و هشت مورد غیرالکترونیکی است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای۱۴ خدمت ارایه کرده که ۱۰ مورد آن الکترونیکی، یک مورد غیرالکترونیکی و سه مورد آن غیرقابل الکترونیکی شدن است.
راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل
در سه سال اخیر هم چنین تحولاتی در بخش سرمایهگذاری و تامین مالی در پروژههای وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل ایجاد شد. تاسیس و راهاندازی صندوق توسعه حمل و نقل با هدف تامین منابع مالی پایدار درآمدی برای حوزه زیرساخت حمل و نقل، بخشی از آن فعالیتهاست.
سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های وزارتخانه با مشارکت عمومی-خصوصی در حوزه آزادراهی با انعقاد قرارداد ۳پروژه آزادراهی کنارگذر شمالی کرج، قطعه ۳ کنارگذر شرقی اصفهان، کنارگذر غربی قم و قم- سلفچگان-راهجرد به طول ۱۵۸ کیلومتر و با برآورد تقریبی ۴۰ هزار میلیاردریال انجام شد.
همچنین از محل تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار ۶ پروژه آزادراهی معادل ۲۱ هزار میلیاردریال، جذب سرمایه شده و الحاقیه و قراردادهای مربوطه نهایی و برای اجرا ابلاغ شده است.
از طریق بند ۶ تبصره ۱۹ برای واگذاری ۱۵ پروژه بزرگراهی به بخش خصوصی مجوز ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ و کارگروه واگذاری طرحها اخذ شد که در این حوزه قرارداد ۳پروژه جاده ای امامزاده هاشم-خمام-بندر انزلی، کنارگذر شیراز، فونت-شفت- سراوان به طول ۱۳۴ کیلومتر و به ارزش تقریبی ۶۰ هزار میلیارد ریال نهایی و برای اجرایی شدن فرآیند مرحله تاسیس شرکت پروژه در دست اقدام است.
پروژه های آزادراه تهران-شمال (منطقه ۲و۳)، آزادراه اهواز-اندیمشک، آزادراه مرند-بازرگان، آزادراه امامزاده هاشم-بندرانزلی، برای نخستین باز از طریق بازار سرمایه تامین مالی شد و گزارش آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.
تامین مالی از محل بازار سرمایه برای دو پروژه آزادراه تهران- شمال و چالوس-رامسر به عنوان اولین پروژه در این حوزه در دست اقدام بوده و عملیات تامین مالی برای آزادراه تهران- شمال به مبلغ ۳ هزار میلیارد نهایی شده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=219121
false
true