true
اقتصادتهران: معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: ۲۱ ابرپروژه در حوزه ریلی با سرمایه گذاری خارجی در دست مطالعه و یا مذاکره با سرمایه گذاران خارجی است.
مازیار یزدانی روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از مرکز کنترل و مدیریت ترافیک ریلی ایستگاه راه آهن مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این پروژه های بزرگ راه آهن، به طور قطع نیاز به تامین مالی خارج از اعتبارات دولت است.
وی تصریح کرد: برای تمامی این پروژه ها که عمدتا همانند مسیر ریلی قزوین – رشت – آستارا، برای تکمیل کریدور و افزایش ظرفیت در حوزه ریلی اجرا می شوند، پیگیر فاینانس خارجی هستیم.
وی اظهار کرد: در این راستا پیگیری برای فاینانس و تامین سرمایه گذار خارجی در حال انجام است و برای چند مورد از این طرح ها هم اکنون متقاضی داریم که در حال بررسی و مذاکره بر روی شرایط فاینانس و روش های سرمایه گذاری هستیم .
وی با بیان اینکه هم اکنون از اکثر کشورهای دنیا چون ایتالیا، ژاپن، کره، روسیه و چین پیشنهاد فاینانس داریم، گفت: ما پس از بررسی لازم، با بهترین و سریعترین پیشنهادها موافقت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون فاینانس پروژه قطار سریع السیر مشهد – تهران با چین قطعی شده و پروژه خط ریل تهران – شمال هم با روسیه مراحل نهایی خود را طی می کند و فاینانس مسیر قم – اراک هم با ایتالیا تمام شده و با آلمان و ژاپن هم در مورد قطار تهران – تبریز و با هندی ها برای مسیر زاهدان – چابهار در حال مذاکره هستیم.
یزدانی در مورد سهم خراسان از این ۲۱ ابرپروژه ریلی گفت: اتصال مسیر ریلی گرگان – مشهد که به شدت مورد تاکید رئیس جمهوری است از جمله این طرح ها است که در اولویت طرح ها بوده و امید است با تامین مالی سریعتر اجرایی شود.
وی با بیان اینکه در این خصوص با چند سرمایه گذار گفت و گو شده و در حال بررسی چگونگی، از کجا اجرا شدن طرح و نحوه اتصال آن هستیم، اما چون برای این طرح پیشنهاد سرمایه گذاری داخلی هم داریم پروسه مذاکره طولانی شده، ضمن آنکه مطالعات این طرح انجام شده و پیمانکار آن هم مشخص است و فقط باید تامین مالی شود.
وی ادامه داد: تاکید مسئولان استان و کشور بر آن است که عملیات اجرایی این پروژه به طور قطع امسال آغاز شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=93639
false
true