×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
آنها که رفتند، آنها که هستند، آنها که نیامدند…

از رنو ۴ تا رنو مگان که اکنون در خیابانها و جاده های کشور در حال تردد است. سابقه رنو در ایران سابقه طولانی است. اما تحریم غرب و دولتی بودن این شرکت مانع از آن میشود که دیگر محصولات جدیدی از این شرکت فرانسوی در کشور وارد یا مونتاژ شود…

از رنو ۴ تا رنو مگان که اکنون در خیابانها و جاده های کشور در حال تردد است. سابقه رنو در ایران سابقه طولانی است. اما تحریم غرب و دولتی بودن این شرکت مانع از آن میشود که دیگر محصولات جدیدی از این شرکت فرانسوی در کشور وارد یا مونتاژ شود…

به گزارش تابناک، از زمان شروع تحریم های غرب بر علیه ایران، رنو یکی از شرکتهای خودرو سازی بود که همواره با چالش تحریم در ایران مواجه بود و سال گذشته ضرر چند میلیون یورویی خود در پی تحریم ایران و خروج از کشور اعلام کرد.

چالش این شرکت با تحریم اما در خفا ادامه داشت تا اینکه چندی پیش مجددا مقامات این شرکت گزارشی از کاهش سود و ضرر و زیان شرکت رنو در قبال تحریم های ایران منتشر کردند. البته تحریم ایران یکی از دلایل کلی شرکت رنو برای زیان دهی بوده و مقامات این شرکت اعلام کرده اند که دلیل اصلی کاهش سود، تغییرات ساختاری در شرکت و قطع تجارت خود با ایران در اثر تحریم ها بوده است.

مقامات شرکت رنو اعلام کردند که درحالی که در سال گذشته سود این شرکت ۷۴۶ میلیون دلار بوده است، در نیمه نخست سال میلادی جاری تنها ۵۲ میلیون دلار سود داشته اند. همچنین اعلام شده است که هزینه تحریم ها علیه ایران برای این شرکت در حدود ۵۱۲ میلیون یورو است.

گویا همین امر برای مقامات رنو کافی است که از خروج از بازار ایران سخن بگویند. گزارش اخیر این شرکت ضمن تایید خروج خود از ایران، اضافه کرده بود که به دلیل باقی ماندن در بازار ایران با توجه به تحریم‌ها، زیانی چند صد میلیون دلاری داشته است.

بدون شک شرکت خودرو سازی رنو به عنوان بازوی مهم فرانسه برای تحت فشار قرار دادن ایران به لحاظ اقتصادی، ابزاری مناسب است. دلیل این امر آن است که دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از سهام این شرکت، بزرگترین سهامدار آن است و در نتیجه در تعیین سیاستهای این شرکت تاثیر گذاری بالایی دارد. خروج رنو از ایران بعد از تحریم ها چندان تعجب آور نیست.

اما این شرکت سابقه ای طولانی در حضور در ایران دارد. امروزه هرچند رنو بیشتر با محصولاتی نظیر مگان و لوگان (تندر ۹۰) در ایران شناخته شده است، اما هنوز هم میتوان نشانی از کهنه کاران این شرکت در خیابانها وجاده های کشور دید.

شرکت رنو پارس که در سال ۸۳ درایران تاسیس شد، طی قراردادی از سوی شرکت رنو با ایدرو، ایران خودرو و سایپا در قالب سرمایه گذاری مشترک فعالیت خود را شروع کرد. اما پیش از آن رنو سابقه حضور در ایران را داشته است.

رنو ۴ اولین ورودی به ایران

این خودرو که در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار تولید شده، تا سال ۱۹۹۴ در کشور فرانسه، بلژیک، اسپانیا، پرتغال و ۱۲ کشور دیگر خطوط تولید خود را داشته است و به شکل مونتاژ در ایران نیز شاهد حضور آن بودیم. البته این خودرو به تعداد بسیار اندک وارد ایران شد به گونه ای که شاید کمتر کسی از آن خاطره ای داشته باشد.

رنو ۵ کمی پیشرفته تر و متفاوت تر

این خودرو که نسل دوم رنو هاچ بک و ارتقا یافته رنو ۴ بود در سال ۱۳۷۶، و در حالی که قبل از آن تنها توسط سایپا مونتاژ میشد، خط تولید خود را به شرکت پارس خودرو فروخت و از آن پس به عنوان سپند وارد بازار ایران شد. این خودرو بعدها و در سال ۸۳ با سوار شدن موتور پراید بر بدنه خود P.K گرفت و تولید آن تا سال ۸۷ تولید آن ادامه داشت ولی بعد از آن متوقف شد.

رنو ۲۱ محصولی کاملا متفاوت

این خودرویی بود که بیشر آن را به عنوان یک تاکسی مدرن به یاد دارند. رنو ۲۱ که اولین بار در ۱۹۸۶ تولید شده است به عنوان یک خودرو در کلاس خانواده تعریف شده است. این خودرو جایگزین موفقی برای رنو ۱۸ بود که هیچ گاه وارد ایران نشد. رنو ۲۱ به تعدادی محدود وارد ایران شد و هیچ گاه خط تولید آن در کشور راه اندازی نشد.

اما گذشته از این خودروهای «کلاسیک» شرکت رنو، محصولات جدیدتر این شرکت نیز پای خود را به بازار ایران باز کردند. خودروهایی که برخی از آنها را به خوبی میشناسیم و برخی دیگر را شاید نه.

رنو مگان که هم اکنون به تعدادی زیاد در داخل کشور به مونتاژ میرسد در واقع نسل دوم این خودرو با کمی تغییرات است. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ تولید شده و نسل اول آن در ۱۹۹۵ عرضه شد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد که در دو مدل سالون و مگان R26 عرضه میشد. مدل سالون آن همان مگانی است که اکنون در بازار ایران مونتاژ میشود.

رنو مگان R26

اما تندر نود همان رنو لوگان است که از سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شده است. این خودرو که جانشین داکیا ۱۳۰۰ بوده است مخصوصا جهت بازاریابی و فروش در کشورهای در حال توسعه همچون برزیل و هندوستان بوده است. این خودرو در چند کلاس عرضه شده و مدلهای نسل اول آن شامل مدل وانت و استیشن نیز میشود.

نسل دوم این خودرو که از سال ۲۰۱۲ عرضه شده به کلی با نسل اول به لحاظ طراحی داخلی و خارجی متفاوت است.

داکیا یا لوگان (تندر ۹۰) نسل دوم

در تیر ماه سال گذشته مدیر عامل شرکت رنو پارس اعلام کرد که محصولات جدید شرکت رنو در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وارد بازار ایران خواهند شد. محصولاتی که شامل رنو داستر و ساندرو (شاسی بلند) میشد. با این تفاسیر گویا این محصولات دیگر هیچ گاه وارد کشور نخواهند شد.

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches