IMG_7888

رویکرد جدید هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری

اقتصادتهران: روز سه‌شنبه ۵ آبان ماه جلسه‌ای با حضور راهنمایان گردشگری که از شهرهای مختلف به تهران آمده بودند در باغ موزه قصر تشکیل شد. در این جلسه مهمانانی از سازمان میراث فرهنگی، جامعه هتلداری و بخش‌های خصوصی دست‌اندرکار گردشگری شرکت داشتند.

در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید فعالان امور کنوانسیون که از ابتدای تابستان امسال کار خود را آغاز کرده‌اند به ارائه گزارش پرداختند. «محسن حاجی سعید» نایب رئیس کانون راهنمایان گردشگری و دبیر کنوانسیون و همچنین مسئولان کمیته‌های آموزش، ترجمه، پشیتبانی و گروه‌های شبکه‌های مجازی، مدیا و مستندنگاری و ورزشی گزارشی از آنچه صورت گرفته، ارائه دادند.

کمیته آموزش درصدد است تا به بهانه کنوانسیون زمینه بازآموزی و استانداردسازی آموزش راهنمایان گردشگری را با گروهی از اساتید داخلی فراهم آورد. علاوه بر این دوره‌هایی نیز با حضور اساتید فدارسیون جهانی راهنمایان گردشگری برگزار خواهد شد.

اثرگذاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری هنگامی نمود بیشتری می‌یابد که راهنمایان گردشگری بیشتری از سراسر دنیا در آن شرکت داشته باشند. از این رو گروه شبکه‌های مجازی با همکاری گروه مدیا و راهنمایان فعال نسبت به انتشار فیلم و عکس از توریست‌های خارجی در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. به این ترتیب فضای امن کشور، جاذبه‌های گردشگری، مهمان‌نوازی مردم و هر آنچه در رسانه‌های خارجی انعکاس نمی‌یافت در این شبکه‌های نشان داده شده و از گردشگران خارجی به‌ویژه تورلیدرها برای سفر به ایران دعوت می‌شود.

از سوی دیگر اجرای مناسب هفدهمین کنوانسیون مستلزم مشارکت بخش‌های مختلف در سراسر کشور است. در راستای معرفی این رویداد و سهم بسزایی که می‌تواند در صنعت گردشگری و ارزآوری کشور داشته باشد، کمیته پشتیبانی جلساتی با بخش‌های مختلف برگزار کرده و در نمایشگاه‌هایی حضور یافته‌ است. علاوه بر این کمیته ورزشی نیز فعالیت «دوچرخه‌سواری از نوشهر تا بوشهر» را تدارک دیده است. ماه جاری این رکاب‌زنی آغاز می‌شود و طی آن برنامه‌های مختلفی مانند بازدید از جاذبه‌های گردشگری و دیدار با اقوام مختلف و رسم مهمان‌نوازی آنها در نظر گرفته شده است.

در کنار کنوانسیون دو کمپین مرتبط دیگر نیز که طراحی شده است؛ «کمپین درد دل» که به مشکلات گردشگران می‌پردازد و زیرساخت‌های گردشگری را دربر می‌گیرد. این کمپین به عنوان نخستین موضوع مسئله سرویس‌های بهداشتی عمومی را مد نظر قرار داده است. معضلی که گریبانگیر گردشگر ایرانی و غیرایرانی است و مستلزم توجه مسئولان و البته مردم است.

«یک میلیون چراغ سبز» دیگر کمپینی است که در راستای جوسازی بعضی رسانه‌های خارجی مبنی بر ایران‌هراسی به راه افتاده است. طی آن احساس و برداشت گردشگر خارجی هنگام خروج از ایران ثبت شده و با هر ضبط مثبت یک چراغ سبز روشن خواهد شد.

علاوه بر این تألیف دو کتاب نیز که جای خالی‌شان در حوزه گردشگری محسوس است در نظر گرفته شده است. در کتاب‌های «رکوردهای گردشگری ایران» به آنچه ایران را متمایز می‌سازد پرداخته می‌شود.در «مهمان نوازی ایرانی» نیز آنچه ایرانیان بدان می‌نازند و مشهورند، گردآوری و مستند شده و از شکل شفاهی خارج می‌شود.

در بخش پایانی این جلسه «آرش نورآقایی» رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری از زحمات بی‌دریغ راهنمایان گردشگری که تا کنون بدون داشتن محلی ثابت برای متمرکز کردن فعالیت‌ها و بدون کمک مالی امور را پیش برده‌اند، قدردانی کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*