true
اقتصاد تهران: کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان»، نوشتۀ دکتر یونس شکرخواه و مریم سلیمی، با مقدمهای از دکتر کامران افشار مهاجر، از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شد.
به گزارش اقتصاد تهران، کتاب حاضر اثری در خور توجه در حوزه گرافیک رسانه است که با راهنمایی و همکاری دکتر یونس شکرخواه، از صاحبنظران حوزه ارتباطات، توسط مریم سلیمی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی به رشته تحریر درآمده است.
کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» که نخستین منبع فارسی زبان منتشر شده در این حوزه در ایران است، در پنج فصل مختلف (به همراه پیوستها)، به معرفی دقیق و کامل از دو گرافیک اطلاع رسان و خبری و کاربرد آنها پرداخته است.
ازجمله مزیتهای این کتاب که با اهداف علمی، آموزشی و کاربردی تألیف شده، بهره گیری آن از جدیدترین منابع لاتین اعم از چاپی، دیجیتال، وب و به زبانهایی چون اسپانیایی و انگلیسی است.
در فصل اول این کتاب، به بررسی رابطه بین رسانه و گرافیک، در فصل دوم به ذکر تفاوت بین اطلاع و خبر و نیز چگونگی ارائه اخبار و اطلاعات در رسانه ها، در فصلهای سوم و چهارم در خصوص گرافیکهای اطلاع رسان و خبری، مفاهیم، انواع، پیشینه (در جهان و ایران)، ویژگیها، تفاوتها، فرآیند، نکات مهم در تهیه و تولید آنها و در فصل پنجم، به تبیین کاربرد و الزامات تهیه و تولید گرافیکهای خبری و اطلاع رسان و نیز طرح پیشنهادهایی برای افزایش کاربرد و بهره گیری از آنها به ویژه در ایران پرداخته شده است.
بخش پیوستهای این کتاب نیز به معرفی دانشگاه ها، مراکز و انجمنها، کتابها، سایتها و نمونه های موفق مرتبط با حوزه گرافیک اطلاع رسان و خبری اختصاص یافته است.
به گزارش اقتصاد تهران، از دیگر مزیتهای کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، طرح دیدگاههای نظری نوین و نیز آرای صاحبنظران جهانی از طریق انجام مصاحبه اینترنتی در حوزه گرافیک اطلاع رسان و خبری است. از دیگر سو، به سبب محدودیت منابع فارسی (اعم از رساله پژوهشی، مقاله، کتاب و…) در حوزه مذکور، این نکته نیز در بهره گیری از این کتاب، یک مزیت به حساب می آید.
بنابر این گزارش، گرافیک اطلاع رسان یا اینفوگرافیک، نمایشگر بصری اطلاعات است که به یاری گرافیک، اطلاعات و دانش و مهارت بصری سازی اطلاعات خلق و تولید می شود. نوع فوری آن با پایبندی به اصول روزنامه نگاری و با تأکید بر عناصر و ارزشهای خبری، «گرافیک خبری» نامیده می شود. نقطه تمایز گرافیک اطلاع رسان و خبری، در محتوا، سرعت زمان ارائه آنها و نیز در تفاوت بین خبر و اطلاع نهفته است.
تفاوت های موجود در گرافیکهای خبری و اطلاع رسان تولیدی، در پیروی از دیدگاههای نظری «زیبایی شناختی» (با تأکید بر زیبایی) و «تحلیلی» (با تأکید بر محتوا) ریشه دارد.
برخی قابلیتها و ویژگیهای گرافیکهای خبری و اطلاع رسان عبارتند از: ارائه حجم زیادی از اطلاعات و اخبار به شکلی ساده و غیرپیچیده در حداقل فضا و قابل فهم در حداقل زمان، بصری محور و جذاب، باور پذیر و عینی.
علی رغم کاربرد بسیار این نوع گرافیکها در رسانه های جهان، خلأ بهره گیری از انواع غیرایستای آن همچنان در رسانه های ایران مشهود است.
این کتاب که استخراجی از دو رساله دانشگاهی است، به تازگی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در 260 صفحه و به قیمت 150هزار ریال منتشر شده است.
تهیه این کتاب برای علاقمندان در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، شماره 11 و با شماره تلفن 88737248 و 88730413 امکان پذیر است.
گفتنی است، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها که از مراکز زیر مجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، طی روزهای اول و سوم شهریور به برگزاری نخستین دوره آموزشی ویژه گرافیک خبری و اطلاع رسان در محل این دفتر اقدام کرد که مدرس آن ، سلیمی از نویسندگان کتاب مذکور بود.
پیش از این نیز، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و دبیرخانه بیستمین جشنواره مطبوعات، به همت سلیمی، به برگزاری نخستین نمایشگاه گرافیک اطلاع رسان اقدام کرده است.
انتشار کتاب، برگزاری دوره آموزشی و برگزاری نمایشگاه گرافیک اطلاع رسان، از حرکت های موثر و تاریخی معاونت مطبوعاتی و به ویژه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها (به خصوص دکتر محمدسلطانی فر رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها) در حوزه گرافیک اطلاع رسان و خبری و در مسیر توسعه هرچه بیشتر این حوزه است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=10496
false
true