×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
وزیر نفت برای بازار انرژی جهان ۶ دستور صادر کرد

اقتصادتهران: بیژن زنگنه با تاکید بر اهمیت امنیت تقاضای گاز به عنوان عامل موثر در امنیت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید گاز گفت: باید با هماهنگی و گفت‌وگو شرایط برد – برد میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز فراهم شود.

وی که بعدازظهر روز گذشته در نشست عادی وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) سخنرانی می کرد، گفت: از مشاهده مشارکت قزاقستان در این نشست خرسند هستیم و امیدواریم که این حضور زمینه سازی مشارکت فعال‌تر این کشور در GECF باشد. از سوی دیگر، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز در اجلاس حضور دارد. تمایل دو کشور مهم با ذخایر فراوان گاز نشانه‌ای مثبت برای GECF است و برای همه آنها آرزوی پیشرفت و موفقیت داریم.

زنگنه افزود: در اختیار داشتن بیش از ۶٧ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان و تولید بیش از ۴۵ درصد از تولید گاز طبیعی جهان سبب می شود GECF یک بازیگر بزرگ در صنعت گاز جهان به شمار آید. این نشست نشانه ای دیگر است که کشورهای عضو GECF تلاش می کنند که همکاری خود را در زمینه مسائل منافع مشترک، گسترش دهند. به گفته وزیر نفت ایران، توسعه پایدار و ایجاد فرصت برای جهان برای دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، مطمئن و نوین، در سال های آینده مهمترین مأموریت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی خواهد بود. افزون بر این، فقر انرژی و عدم دسترسی به انرژی در بسیاری از مناطق جهان سبب شده است امنیت انرژی پایدار یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد. به گزارش ایسنا، وزیر نفت ایران ادامه داد: اکنون سهم ذغال سنگ از مجموعه انرژی جهان حدود ٣٠ درصد است و سهم گاز حدود ٢۴ درصد برآورد می شود. هر گونه تحول در این تقسیم بندی، باید به سود گاز طبیعی و در راستای نگرانی های زیست محیطی برای مهار گازهای گلخانه ای در جهان باشد.

به گفته زنگنه، اگرچه پیش بینی ها نشان می دهد که سهم گاز طبیعی تا سال ٢٠۴٠ میلادی به حدود ٢٨ درصد می رسد، این حجم از سوخت پاک همچنان برای تحقق اهداف توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی، ناکافی است. بنابراین، روش ها و ابزارهای هماهنگی، تلاش ها در سطح بین المللی برای تشویق مصرف گاز طبیعی و برای ارتقای سهم آن در مجموعه انرژی جهان، می تواند یکی از اهداف اصلی تلاش همکاری و هماهنگی کشورهای عضو GECF باشد.

وی افزود: امنیت تقاضای گاز یکی از مهمترین عوامل تضمین امنیت سرمایه گذاری با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز، به ویژه در بلند مدت است. با این همه، من باور دارم که گفت‌وگو و هماهنگی میان مصرف کنندگان می تواند امنیت انرژی را به طور چشمگیری افزایش دهد. به این ترتیب در یک وضعیت برد-برد، زمینه لازم برای محقق کردن بهتر ذخایر گاز جهان فراهم می شود. در واقع، با توجه به این که پروژه های تولید و پخش گاز طبیعی جنبه بلند مدت دارند، تفاهم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای ایجاد و تقویت شرایط با ثبات برای عرضه و تقاضای مستمر انرژی، ضروری است.

زنگنه با اشاره به این که برای توسعه منابع صادرات گاز و تأسیسات لازم برای افزایش سهم این انرژی پاک در سبد انرژی جهان، کشورهای صادرکننده گاز با چالش هایی همچون شرایط دشوار تأمین اعتبار سرمایه گذاری در پروژه ها، هزینه بالای دسترسی به فناوری‌های روزآمد، افت شدید قیمت در سال‌های کنونی و در نهایت خطرهای ژئوپولتیک، رو به رو هستند، ادامه داد: در نظم کنونی جهانی و وضعیت اقتصادی بین المللی، باور دارم که اتخاذ راهکارهای ذیل برای همه مفید است:

١- تقویت هماهنگی در سیاست‌ها از جهت تولید و مسائل بازار گاز، به ویژه از جهت چارچوب‌های قراردادی.

٢- ایجاد بستر مناسب برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و نهادهای تجاری انرژی و نهادهای مالی.

٣- برقراری گفت‌وگوی بین المللی با دیگر بازیگران در صحنه بین المللی انرژی، همچون اوپک، آی یی اف، و آی یی ای و همچنین دیگر تولیدکنندگان گاز غیر عضو جی یی سی اف و مصرف کنندگان عمده می تواند منجر به شناخت بهتر مسائل مربوط به منافع مشترک، تبادل دیدگاه‌ها و توسعه تعامل بین المللی شود.

۴- تبادل تجربه و دانش فنی از روش‌ها و ابزارهای گوناگون همچون برگزاری همایش ها و کارگاه‌های مشترک.

۵- تقویت دبیرخانه و توانبخشی به آن برای پیشبرد اهداف مجمع. یکی از الزامات تقویت دبیرخانه، حمایت از تداوم و یکپارچگی مدیریت مجمع و همچنین گزینش و انتصاب کارشناسان با تجربه و مطلع است.

۶- توسعه بیشتر فعالیت‌های دبیرخانه در زمینه انجام مطالعات بلندمدت و کوتاه مدت درباره بازار گاز و توسعه و ارزیابی الگوها و دور نماهای گاز طبیعی و همچنین توسعه راهبرد بلند مدت جی یی سی اف سبب تقویت سطح دقت و کارآیی الگوها و روش‌های تحلیل بازار منجر به تقویت قابلیت پیش بینی آنها خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches