×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ارائه بیمه زندگی ارزان قیمت برای افراد کم درآمد

اقتصادتهران: برنامه خاص بیمه ایران بر آن است تا با ارائه بیمه های زندگی ارزان قیمت، تمام افراد جامعه ی ایران حداقل یک یا دو بیمه نامه ی عمر داشته باشند.

نیازهای اجتماعی همراه با شرایط بازار، شرکت های بیمه را به سوی افزایش وزن بیمه های عمر و سرمایه گذاری در سبد پرتفوی خود رهنمون کرده است. به همبن دلیل این شرکت ها تلاش های بسیاری برای توسعه فرهنگ بیمه و استفاده از بیمه های عمر و سرمایه گذاری به عمل می آورند. بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه کشور و تنها بیمه دولتی در حوزه بیمه های عمر و سرمایه گذاری فعالیت های تازه ای را مد نظر قرار داده است. از این رو به سراغ مهدی جعفری، نماینده ویژه مدیرعامل بیمه ایران در بیمه های زندگی رفتیم تا از وی در باره فعالیت های جدید در این حوزه پرسش کنیم. متن زیر نتیجه این گفتگو است:

می دانیم که بیمه ایران توسعه بیمه های عمر را در دستور کار قرار دارد، در یک رویکرد کلی مهم ترین برنامه های شما برای توسعه های بیمه ی عمر در این شرکت بیمه چیست؟

بررسی های انجام شده بر در سطح دنیا وکشورهای صنعتی و پیشرفته  نشان می دهد که مردم این کشورها اکثراً چهار الی پنج نوع بیمه نامه ی زندگی دارند و حق بیمه های زندگی که از این افراد گرفته می شود، در سرمایه گذاری و صنعت استفاده شده و باعث رونق آن کشور می شود. شاید بتوان گفت یکی از علل رشدی که کشور های پیشرفته در زمینه صنعت، کشاورزی، تجارت و جهانگردی داشته اند، توسعه ی فرهنگ بیمه و توسعه ی فرهنگ بیمه ی زندگی است. ما اگر بخواهیم در کشور از نظر صنعتی و اقتصادی رشد کند باید در زمینه بیمه های زندگی و توسعه فرهنگ آن کارهای بیشتری صورت بگیرد.

یعنی اگر اکثر مردم ما بیمه های زندگی داشتند، مسئله ی فقر در کشور وجود نداشت؛ چون اگر افراد در دورانی که می توانند حق بیمه بپردازند، به فکر آتیه خود باشند، دیگر در دوران بازنشستگی ناچار نیستند به کارهای مثل مسافر کشی رو بیاورند شو بعد از سال ها می توانند از حق بیمه ای که پرداختند به عنوان پس انداز استفاده کنند و بدین ترتیب با مشکلات اقتصادی در دوران پیری مواجه نمی شوند.

در کشورهای پیشرفته اکثر جهانگردها آدم های مسن هستند که در جوانی حق بیمه عمر پرداخت کرده اند و حال دردوران پیری می توانند از پولی که به واسطه این سرمایه گذاری به دست آورده اند، به گشت و گذار بپردازند.

در ایران هم تأکید مدیر عامل بیمه ایران  و مدیرکل بیمه ی مرکزی بر این است که فرهنگ بیمه خصوصاً بیمه ی زندگی در تمام کشور رسوخ کند و نهادینه شود.

این فرهنگ را به چه صورت می خواهید در جامعه ی هشتاد میلیونی نهادینه کنید؟ چه برنامه هایی در این زمینه دارید؟

از آن جایی که همه ی افراد نیازهای مخصوص خودشان را دارند، به دنبال سیستمی هستیم که بتواندنیازسنجی افراد ساکن شهر و روستا را انجام دهد تا بر اساس نیاز های شناسایی شده بتوانیم بیمه نامه را تعریف کنیم. ضمن این که به دنبال طراحی انواع بیمه نامه برای اقشار مختلف اعم از پردرآمد و کم درآمد  و متوسط هستیم. بدین شکل می توانیم فرهنگ بیمه و این نوع بیمه نامه  را سراسری کرده و کل کشور و حتی مناطق دور افتاده را نیز پوشش دهیم.

برای پوشش بیمه عمر اقشار کم درآمد چه برنامه ای دارید؟

 سعی ما بر این است که بیمه های ارزان قیمت برای افراد کم درآمد ارائه کنیم و به دنبال راهکاری هستیم که براساس میزان درآمد هر قشری و بر اساس سطح توان مالی برنامه های خاص  ارائه دهیم تا همه بتوانند از محصولات بیمه عمر استفاده کنند. هدف نهایی ما این است که تمام افراد جامعه ی ایران حداقل یک یا دو بیمه نامه ی عمر و زندگی داشته باشند. در واقع ما پیش بینی کردیم که این امکان را به افراد کم درآمد بدهیم که با پرداخت مبالغ جزیی بتوانند از بیمه عمر استفاده کنند.

به چه صورتی این پرداخت ها می تواند انجام شود؟

به عنوان مثال ما در حال حاضر هم حق بیمه ماهیانه یک میلیون تومان داریم و هم حق بیمه ماهیانه صد هزار تومان و پنجاه هزار تومان. اگر بخواهیم بر اساس میزان درآمد اقشار مختلف این قسط بندی را انجام دهیم شاید به این نتیجه برسیم که بیمه نامه را بر اساس توان مالی افراد  طراحی کنیم. در واقع هدف این است که تمام اقشار جامعه از این پوشش استفاده کنند و بیمه عمر مخصوص قشر خاصی تعریف نشده و  همه ی اقشار بر اساس سطح درآمد خود می تواند از این بیمه نامه منتفع بشود./ اخبار پولی مالی

 رئیس کل بیمه ی مرکزی در یک همایشی اعلام کردند که فقط هجده درصد از مردم ما بیمه ی عمر دارند شما پیش بینی می کنید که با توجه به این برنامه ای که دارید که برای جامعه ی هدفمان برنامه ریزی کردید به چند درصد برسد؟

 ما به دنبال این هستیم که صد در صد جامعه تحت پوشش خدمات بیمه عمر باشند. اما پیش بینی شده حداقل تا دو سال آینده بالای پنجاه درصد مردم تحت پوشش قرار بگیرند. یعنی حداقل دو سال رادر نظر گرفتیم برای رسیدن به این هدف اما واقعیت این است که در این حوزه در بحث تبلیغات شرکت های بیمه ضعیف هستند. می توان گفت در این زمینه تبلیغات متناسب با بیمه نامه ارائه نشده و یکی از بحث هایی که ما می گوییم باید روی آن کار شود، روشنگری است. باید در تبلیغات مشخص شود که این بیمه نامه ای که ارائه می شود، چه نوع مزایایی دارد. باید آگاهی را به مردم بدهیم و بعد از آن ها بخواهیم که ما را انتخاب کنند. مردم وقتی صداقت در کار ما ببینند، خرید می کنند.

بحث ما این است که با صداقت و درستی این کار را انجام دهیم و مردم را آگاه کنیم. شاید بعضی از شرکت ها به دروغ و یا تبلیغات اغوا کننده بخواهند یک بیمه نامه را بفروشند و افراد پس از خرید احساس ضرر کند و بخواهد بیمه نامه را پس بدهد و این اصلا خوب نیست. تقریبا تمام کسانی که بیمه نامه هایشان را پس می دهند یا باطل می کنند یا بازخرید می کنند، افرادی هستند که احساس می کنند در لحظه ی خرید سرشان کلاه رفته و شرکت بیمه واقعیت ها را به آن ها نگفتند. اما اگر شرکت های بیمه صداقت را سرلوحه خود قرار دهند و مردم را نسبت به بیمه نامه های عمر توجیه کرده و به مردن آگاهی کامل دهند، حتما می توانند افراد را نسبت به خرید بیمه عمر ترغیب کنند.

در حال حاضر شرکت بیمه ی ایران معین به عنوان یک شرکت بیمه ی عمر خودش را معرفی کرده است و از طرفی در شرکت بیمه ایران هم بخشی از فعالیتها در زمینه فروش بیمه عمر صورت می پذیرد.به نظر شما آیا در این زمینه موازی کاری وجود ندارد؟

خیر. تاسیس ایران معین برای فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود، یعنی مربوط به مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی بود. در یک مقطعی بیمه ی زندگی را وارد آن شرکت کردند و بعد بیمه ی ایران تصمیم گرفت آن را به داخل شرکت بیمه ی ایران برگرداند. در واقع اصلاً بیمه نامه ی دو تایی نداریم که بیمه نامه ی ایران و بیمه نامه ی ایران معین را شامل شود.

پیشنهادشما برای رونق بیشتر بیمه های عمر و زندگی چیست؟

پاسخ: لازم است سطح آگاهی مردم افزایش پیدا کند و این شرکت های بیمه هستند که باید این کار را انجام بدهند. شرکت های بیمه موظف هستند در بحث بیمه های زندگی تبلیغ مناسب را انجام دهند و مردم را آگاه کنند. بسیاری از مشکلاتی که ما داریم به خاطر این است که مردم بیمه نامه عمر را ندارند و زمانی که یک نفراز خانواده که  فوت می کنند یا اتفاقی برایشان می افتد حادثه ای رخ می دهد، مشکلات بزرگی برایشان رخ می دهد و به نوعی خانواده هایشان متلاشی می شود . این در حالی است که اگر افراد بیمه عمر داشته باشند، پس از فوت خانواده آن ها می توانند از پس اندازی که به واسطه بیمه عمر در زمان حیات وی جمع شده است، استفاده کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches